Nog een paar daagjes - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hielke - WaarBenJij.nu Nog een paar daagjes - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hielke - WaarBenJij.nu

Nog een paar daagjes

Door: HH

Blijf op de hoogte en volg Hielke

24 Juli 2007 | Nederland, Amsterdam

Nog een paar daagjes

Nog een paar daagjes en dan is het zover…Veel dingen zijn inmiddels geregeld……
Natuurlijk zullen we wat vergeten, zwem ik wel even terug om het te halen

Zwager en schoonzus brengen ons zaterdagmorgen naar Schiphol.
Zaterdag middag 14.00 vertrekken we van Amsterdam met Icelandair, alleen ik hoop niet dat ze zo snel zullen stijgen als op dit you tube filmpje

We vliegen met het zelfde type vliegtuig. een Boeing 767 - 200

Overstap op ijsland ,vliegveld Keflavik dus hopelijk zijn we zondagmorgen in de buurt van Halifax. Nova Scotia op bezoek bij Cliff en June
Cliff is een achterneef van Flight Sergeant Winston James Dickinson

NOVA SCOTIA

Nova Scotia is een van de zeeprovincies (Maritime Provinces), een schiereiland van ruim 55.000 km2. Een deel van Nova Scotia, Cape Breton, is een eiland, en wordt van de rest van de provincie gescheiden door de Strait of Canso. De rest is met het vasteland verbonden door de landengte van Chignecto. De provincie is heuvelachtig en vormt het noordeinde van het Appalachen-gebergte. De kustlijn is rotsachtig met veel inhammen of coves en eilandjes. In het binnenland liggen 400 meren.
Centraal Nova Scotia beslaat de kustlijn langs de Northumberland Strait, waar veel stranden met warm zeewater zijn. De kust van het Minas Basin heeft een van de hoogste getijden ter wereld met op sommige plaatsen een verschil van eb en vloed van 15 meter.
Dartmouth is een stad met maar liefst vierhonderd meren en meertjes binnen haar grenzen. De 330 kilometer lange Lighthouse Route loopt langs baaien, inhammen en fjorden. Kejimkujik National park is een reservaat met stranden, lage getijden, zoutbanken, groene bossen en lagunes. Het stadje Amherst kijkt uit over het grootste moerasgebied ter wereld, Tantramar. Cape Breton, het grootste eiland van Nova Scotia, behoort qua natuurschoon tot de indrukwekkendste van Canada. Het park ligt over de hele breedte van het topje van het eiland. Tussen de twee kusten ligt een highland plateau van bossen, meren, moerassen en riviervalleien.
Halifax is de hoofdstad en de grootste stad van de provincie, gelegen aan een enorme zeehaven die het gehele jaar ijsvrij is. Zusterstad Darmouth ligt aan de andere kant van de baai; de twee steden zijn verbonden door twee hangbruggen.

Enkele dagen in Mount Uniacke bij Cliff en June ,en op 1 augustus zitten we bij Sue in New Brunswick
Sue is een volle nicht van Warrant Officer James William Bell

NEW BRUNSWICK

Het zeer bosrijke New Brunswick beslaat bijna 75.000 km2 en is de meest oostelijke en grootste van de Atlantische maritieme provincies. DE provincie wordt in het noorden begrensd door Chaleur Bay en de provincie Qubec; in het oosten door de Gulf of St. Lawrence, de Northumberland Strait en de provincie Nova Scotia; in het zuiden door de Fundy Bay; in het westen door de Amerikaanse staat Maine.
Een gedeelte van de zeekust heeft gevaarlijke kliffen en rotsachtige oevers. De kust bestaat verder uit duinen, zandstranden en zoutwatermoerassen. Verder bestaat de provincie uit landbouwgebieden en een bergachtig binnenland met ondoordringbare bossen.
New Brunswick wordt aan drie zijden omringd door water (2400 kilometer kustlijn) en heeft te maken met grote getijdenverschillen. De getijden aan de Fundy Bay bij Aukac behoren tot de hoogste ter wereld met een verschil tussen eb en vloed van tien tot zestien meter. De vloedlijn wordt gekenmerkt door ruige met zeewier begroeide kliffen, grotten en steile rotsformaties. Door de inwerking van het water zijn er rotsformaties in de vorm van bloempotten ontstaan, de zogenaamde Flower Pots in het Rocky Provincial Park. Twee keer per dag spoelt meer dan 100 miljard ton water de baai in en uit, de zogenaamde tidal bore.
In New Brunswick ligt de oudste stad van Canada, Saint John. De River Valley Scenic Drive voert langs de 724 kilometer lange Saint-John-rivier. Langs de route liggen de Grand Falls, heuvelachtig bouwland, schiereilanden en eilanden.

Het pakken is langzaam begonnen, en ook het gedonder met wat wel en niet in de koffer mag.
Verder werd er gevraagd om tulpenbollen ,maar ook hier heb je een certificaat voor nodig, dus dat word ook nog een probleem

Verder gaan er twee potjes en een speciaal T-shirt mee, maar deze verhalen word voor later bewaard.

A.s Donderdag worden de laatste weerberichten door Cliff deze kant opgestuurd.
Ze hadden inmiddels ook inkopen gedaan ,en vinden zich geen goede gastheer/vrouw als ik niet minimaal 6 kilo tijdens het verblijf ben aangekomen.

Wat voor weer het in Halifax is kun je ook zien op :

vergeet niet de tijd op 2sec te zetten. En niet s,morgens om 7 uur kijken , als je weer eens niets te doen hebt, want dan liggen wij nog lekker in de meur , alles nog donker dus.

We zien het wel , wat er gebeurd, vind het wel spannend

Wil proberen dit reisverslag zo up to date mogelijk te houden ,maar of het lukt ??

Word vervolgd vanuit ijsland of Nova Scotia

Op speciaal verzoek……..

Op speciaal verzoek van enkele familie leden nog even uitleg hoe het tegenwoordig mogelijk is om op Google-Earth live vluchten te volgen.
Elke minuut word de data ververst , en kun je de vorderingen van een bepaalde vlucht volgen.
Het kan zijn dat bij voorbeeld het eerste uur van de vlucht nog niet gevolgd word. En dan zie je de status van het vliegtuig bij een vorige vlucht.
Vlieghoogte en snelheid word aangegeven , afgelegde afstand en nog af te leggen afstand.
Met een beetje geluk kun je ook nog zien ,op welke baan word geland

Wat heb je nodig:
Allereerst Google-Earth dat gratis te downloaden is van :

daarna Google-Earth instaleren.

Nu even een voorbeeld:

Ik gebruik de gegevens van onze vluchten naar Reykjavik en Halifax en retour.

Zaterdag 28 juli:

Vertrek Halifax 03.00 aankomst Reykjavik 07.15
Maatschappij Icelandair vluchtnummer 606

Vertrek Reykjavik 09.55 Aankomst Amsterdam 12.55
Maatschappij Icelandair vluchtnummer 502

Alle tijden omgerekend naar Nederlandse tijd.

Vervolgens ga je naar:

vul links de vliegmaatschappij in en rechts het vluchtnummer bijv 607
en druk daarna op go
rechts kun je al een landkaart zien met de positie van het vliegtuig.

Tevens kun je de status van het vliegtuig zien:
In Flight of Arrived en verdere vlucht info.

Druk op de knop google-earth, en als het goed gaat start google-earth automatisch op.

Aan de linker kant zie je in het hokje ……Places
….de tekst….fboweb.com/ICE607…staan
Klik op het + teken en er opent een folder
Nogmaals op het + teken klikken
Daarna zie je staan ICE607
Dubbelklik en je vliegt zo naar de positie van het vliegtuig
Je kunt in en uit zoomen , plat leggen , interessante plaatsen onderweg bekijken enz..

Probeer het maar ,lukt vast ,
Je kunt het ook voor andere vluchten gebruiken als je de maatschappij en het vluchtnummer weet.
Handig om bijv te weten dat je schoonmoeder daar ergens zit, en niet bij jouw in de buurt…..kun je weer lekker beesten zonder dat ze je op de vingers tikt.

• 26 Juli 2007 - 19:07

Cliff:

Johan will have to do an English version so we'll know what you're saying about us, Ha! Ha!

• 28 Juli 2007 - 09:48

Ouwehand:

Ok we gaan zo maar eens ff checken of jullie vlieftuig wel ECHT weg vliegt... whahahaha
    Geniet er van jongens!!! Viel SPASS!!! Liefs Rolf, Christel en Laura

• 28 Juli 2007 - 18:28

Hielke:

effe vlug vanuit ijsland. lijkt de NS wel vertraging , vertraging, vertraging
    nu 20.23 ned tijd en vlucht naar halifax vertraagd 20.20 ijslandse tijd ,dus voor een uur of 4 morgen vroeg zijn we niet in Mount uniacke. hou jullie op de hoogte mooi land trouwens ,alleen van het taaltje is niets te bakken ,